- Dit jaar proberen Chinese autofabrikanten in Nederland voet aan de grond te krijgen.
- Daaronder valt ook Xpeng, die het met twee luxemodellen gaat proberen: de P7 en de G9.
- Beide modellen zijn voor de Europese markt aangepast en hebben ook Nederlandse prijskaartjes gekregen.
- Lees ook: Chinese maker van elektrische auto’s Xpeng zet vol in op autonoom rijden, na zwaar tegenvallende verkopen
De invasie van Chinese elektrische automerken in Europa gaat dit jaar echt beginnen. Namen als Nio, BYD en Xpeng moeten gemeengoed worden op de Nederlandse markt.
Die laatste introduceert nu de aangepaste Europese versies van al bestaande modellen.
Xpeng kwam er namelijk na onderzoek achter dat Europeanen specifieke wensen hebben als het op auto’s aankomt. En om de stap naar de Europese markten zo soepel mogelijk te laten verlopen en het vertrouwen van de bewoners van ons continent te winnen, maakte Xpeng wat kleine, maar opmerkelijke veranderingen aan de P7 en G9.
Benieuwd naar de veranderingen, specificaties en prijzen? Bekijk dan de slideshow!
Dit zijn de twee auto’s waarmee Xpeng Nederland wil veroveren: de P7 en G9
Dit zijn de twee auto’s waarmee Xpeng Nederland wil veroveren: de P7 en G9
-
Xpeng wil dit jaar voet aan de grond krijgen in de Nederlandse EV-markt. Het doet dit met twee auto’s: de P7 en G9. Hierboven zie je de P7.
Foto: Xpeng
-
En ja, deze auto is al langer bekend dan vandaag. Waarom we hem dan als het ware opnieuw aan je introduceren? Omdat Xpeng hem heeft aangepast voor de Europese markt. Het blijkt dat wij Europeanen hele specifieke wensen hebben wanneer het op auto’s aankomt.
Foto: Xpeng
-
Xpeng deed voor de introductie in Nederland (en enkele andere Europese landen) onderzoek onder Europeanen en kwam er bijvoorbeeld achter dat wij toch graag met een knop de achterklep van de auto kunnen openen. Daarom zit op de EU-versie van de Xpeng P7 nu een knop op de achterklep.
Ook gaat hij volledig automatisch open en dicht en kan dit vanuit de cockpit en de app aangestuurd worden.
Foto: Xpeng
-
Over die app gesproken, die wordt ook gelokaliseerd zodat wij Nederlanders gewoon in het Nederlands een P7 of G9 kunnen voorverwarmen of kunnen openen en sluiten vanaf afstand.
Foto: Xpeng
-
Ook krijgen we een compleet nieuwe kleur: Kaitoke Green. Het idee hiervoor komt niet uit China, maar van het Nieuw-Zeelandse Kaitoke-park.
Foto: Xpeng
-
Daarnaast lijken wij erg te houden van een luxe gevoel als we autodeuren dichtsmijten. Daarom kunnen alle Xpengs in Nederland standaard softclose-deuren krijgen. Deze vangen de klap op en trekken zichzelf zachtjes in het slot.
Foto: Xpeng
-
En dat was het eigenlijk wel voor de aanpassingen die Xpeng fysiek aan de P7 doet voor de Europese markt.
Foto: Xpeng
-
Maar in het aanbod, dat volgens velen erg onduidelijk was, wordt wel wat veranderd. Zo is er slechts keuze uit drie versies en één optiepakket.
Foto: Xpeng
-
In dat ene optiepakket zitten alle upgrades in één keer. Voor de P7 heeft dit de Premium Seat en Audio Pack. Deze omvat, zoals de naam al zegt, luxere nappa-leren en geventileerde stoelen en een uitgebreid audiosysteem. En met uitzondering van de Wing Edition, ook de soft-close deuren. Kosten? 3.990 euro.
Foto: Xpeng
-
Voor de rest is alles wat je hier in het interieur ziet standaard. Ook het onzichtbare, maar toch prettig om te hebben, XfreeBreath-luchtzuiveringssysteem dat ervoor zorgt dat je de schoonst mogelijke, ziektekiemenvrije lucht inademt in de Xpeng.
Foto: Xpeng
-
En voordat we het vergeten: het Xmart-OS heeft speciaal voor de Europese lancering een kleine upgrade gekregen. In plaats van alles in 2D weer te geven, zijn de menu’s voorzien van 3D-beelden.
Foto: Xpeng
-
En ook standaard is V2L (vehicle to load). Dat wil zeggen dat je een 230v-apparaat kunt aansluiten op de Xpeng om deze als normaal te gebruiken. Zoals hier een koelbox. Erg handig dus voor op de camping.
Foto: Xpeng
-
Voordat we naar de prijzen gaan kijken, is het handig om even de cijfertjes door te nemen. Zo wordt de P7 in drie varianten geleverd:
RWD Long Range: 576 km WLTP-actieradius.
AWD Performance: 505 km WLTP-actieradius.
Wing Edition: 505 km WLTP-actieradius.De Wing Edition heeft als enige Xpeng vleugeldeuren.
Foto: Xpeng
-
Laden gaat met de P7 redelijk snel met 175 kW. Dat betekent dat er in theorie van 10 naar 80 procent geladen kan worden binnen 29 minuten.
Foto: Xpeng
-
De Xpeng P7 staat ook zijn mannetje bij het stoplicht. Supersnel als een Tesla is hij niet, maar de Performance en Wing Edition tikken de 100 kilometer per uur aan na 4,1 seconden. De Long Range doet er 6,7 seconden over.
Foto: Xpeng
-
Dan nog de prijzen:
RWD Long Range: 49.990 euro.
AWD Performance: 59.990 euro.
Wing Edition: 69.990 euro.De Xpeng P7 wordt vanaf juni op het Nederlandse asfalt verwacht, want dan zullen de eerste exemplaren bij klanten geleverd worden.
Foto: Xpeng
-
De andere Xpeng die in Nederland verschijnt is een vrij grote SUV: de G9. Volgens de fabrikant is hij qua formaat te vergelijken met bijvoorbeeld een BMW X5.
Foto: Xpeng
-
En ja, zoals je verwacht ligt de focus bij de G9 op luxe, luxe en nog eens luxe. Daarom krijgt de bijrijder bijvoorbeeld standaard een extra 15-inch touchscreen en een zetel waarin een extra benensteun is gebouwd. Daarnaast kunnen de stoelen tot 10 graden omlaag klappen, waardoor het als het ware bedden worden.
Foto: Xpeng
-
Qua aanpassingen voor de Europese markt komt het eigenlijk neer op wat Xpeng voor de P7 ook deed: softclose-deuren en een knop op de achterklep.
Foto: Xpeng
-
En als dat nog niet genoeg is, kan je bij aanschaf van een G9 een optioneel luchtbed kopen. Deze beslaat de ruimte in de achterbak en valt over de neergeklapte achterbank heen. Opblazen hoeft natuurlijk niet zelf, want dat gebeurt automatisch als het bed wordt aangesloten op de auto.
Foto: Xpeng
-
Opvallend is dat de G9, ondanks zijn formaat, sneller is dan de P7. Een sprint vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur kost slechts 3,9 seconden.
Foto: Xpeng
-
Laten we ook voor de G7 even het aanbod en de cijfers doornemen voordat we bij de prijzen aankomen:
Er komen 3 varianten:
RWD Standard Range: 460 km WLTP-actieradius
RWD Long Range: 570 km WLTP-actieradius
AWD Performance: 520 km WLTP-actieradiusFoto: Xpeng
-
Laden gaat een stuk sneller dan de P7, want de G9 werkt met 800v-technologie. Daardoor kunnen maximale laadsnelheden van 300 kW gehaald worden. Met andere worden: 10 tot 80 procent laden kost 20 minuten in plaats van 29 minuten in de P7.
-
Het kostenplaatje voor deze luxe elektrische kolos is:
RWD Standard Range: 57.990 euro
RWD Long Range: 61.990 euro
AWD Performance: 71.990 euroFoto: Xpeng
-
Als laatste moeten we het nog even hebben over twee opties die Xpeng voor de G9 aanbiedt. Het eerste het is Premium Comfort– en Audio-pakket. Dit bevat onder andere een upgrade naar massagestoelen omhuld in nappa-leer en de eerder genoemde beensteun voor de bijrijder. Ook worden er speakers in de hoofdsteunen van passagiers gebouwd, zodat ze naar muziek kunnen luisteren zonder anderen te storen en wordt Dolby Atmos geactiveerd.
Deze optie kost precies hetzelfde als het pakket voor de P7: 3.990 euro.
Foto: Xpeng
-
De tweede optie is de elektronisch uitklapbare trekhaak. Deze wordt in Noorwegen standaard geleverd, maar wij Nederlanders moeten hem aanvinken op de optielijst. De prijs? Die weten we nog niet.
Wel is duidelijk dat de G9 met trekhaak 1.500 kilogram mag trekken en dat de haak een kogeldruk van 75 kilogram heeft.
Foto: Xpeng
-
De G9 komt iets later op het Nederlandse asfalt. Xpeng verwacht vanaf september de auto bij de eerste kopers af te leveren.
Foto: Xpeng
-
Overigens heeft Xpeng nog geen idee hoeveel auto’s het verwacht te verkopen in Nederland. Het heeft er ook geen doelstellingen voor. Voor nu moet het merk zich vooral vestigen in Nederland en geaccepteerd worden door mogelijke kopers.
Foto: Xpeng